Modette

VECKA 18
 

Jag unnade mig en helt fri blogghelg nu i helgen, egentligen var det inte min tanke men i lördags vaknade jag lite trött efter fredagens sena utekväll så vi hänge mest hemma, gick i MOS och shoppade lite och sedan åkte vi hem till mina föräldrar och grillade. På söndagen vaknade vi utvilade och J skrev en HEL A5-sida med saker som vi skulle bocka av under dagen. Vi satte upp våra nya knoppar på garderoben, städade ur skafferiet och kylskåpet, tog upp massa saker till vinden och passade på att städa upp lite där, planterade och fixade med blommor, handlade mat, handlade en värmelampa till balkongen och sen städade vi lägenheten. Just det, vi betalade räkningar och försökte deklarera också (gick dock sådär, varför ska det vara så himla krångligt?).

Men ska vi titta på vad veckan innehåller?

Måndag: Kontorsjobb, vaccinera oss mot TBE och sen blir det nog en mysmiddag hemma och om vi orkar tar vi oss bort till en majbrasa. Det är nog första året vi inte har några planer för valborg men det känns skönt att bara umgås, äta gott och ta det lugnt.

Tisdag: Ledig dag där vi ska försöka få upp våra gardiner och jag måste komma ikapp med massa bloggjobb, bröllopsplanering och min bröllopkurs

Onsdag: Kontorsjobb med spännande möten om kampanjer och på kvällen ska vi nog iväg och titta på ett skrivbord som vi har spanat in på blocket.

Torsdag: Om vi köper skrivbordet så kommer vi behöva måla det och jag vill ha det klart till helgen så då är det bara att lägga på ett kol för att det ska hinna torka.

Fredag: Kontorsjobb, fixa naglarna hos bästa Erika och sen måste jag hem och baka inför helgens kalas.

Lördag: Jag fyller år, wihu!!

Söndag: Födelsedagskalas med hela tjocka släkten. Vi kör drop in från 13.00 för hela släkten får inte plats i lägenheten så vi hoppas att de kommer lite uppdelat och inte alla på samma gång.

Jag känner på mig att det kommer bli en himla bra vecka det här, hoppas ni också gör det! ❤

ATT SÄGA ADJÖ

Okej, först måste jag bara säga att 5-sekunders regeln funkade igårkväll och halvt imorse. Innan styrelsemötet var jag tvungen att kolla på lite grejer som jag hade skjutit upp så jag räknade ned från 5 och satte sedan igång. Känslan som uppstår när man har genomfört något som man skjutit upp eller bävat inför är så himla skön och jag känner bara att jag behöver göra mer sånt för man känner sig så duktig efteråt. Att komma upp ur sängen med regeln var desto svårare och jag behövde tre omstarter och att jag sade det högt för att lyckas lura hjärnan att kliva upp (det kan också bero på att kroppen behöver mer sömn just nu). Men jag fortsätter att kämpa vidare med 5-sekunders regeln.

Nu till något tråkigt, igår var jag tvungen att säga hejdå till en kär vän och träningskompis - min medryttarhäst Lotus. Vi har utvecklats tillsammans sen september och det har på sistone verkligen släppt för oss båda så det var supertråkigt att höra att han skulle säljas. Han är så himla fin och gosig och jag kommer sakna honom massor. Jag var inte riktigt beredd på att jag skulle vara tvungen att säga adjö redan igår, trodde inte han skulle flytta förrän efter helgen men tydligen åker han redan idag. Så efter gårdagens ridtur tog jag ut honom i hagen och jag tror att han kände på sig något (mina gråt-hulkningar och rinnande tårar kanske avslöjade en del) för han stod länge kvar och gosade med mig.

Jag hatar att säga hejdå, jag tror att min kropp bygger upp så mycket spänning som släpps i ögonblicket man måste säga hejdå. Vet inte om det är för att jag är skilsmässobarn men jag har nog alltid haft svårt för avsked och mår riktigt dåligt inför att behöva säga hejdå. Det är som att hela jag ställer in mig på katastrof och kan inte njuta av de sista dagarna/timmarna/minuterna man har kvar tillsammans. Någon som känner igen sig?

Jag tror hur som helst att han kommer få det superbra hos sin nya familj och vi kommer nog få några rapporter därifrån. Tack för den här tiden fina Lotus ❤

 
KNOWING WHAT TO DO WILL NEVER BE ENOUGH

Är du en person som gillar att göra to-do listor men som inte fullföljer och bockar av punkterna på listan? Vet du vad du skulle behöva göra för att förändra ditt liv men känner att du inte orkar ta tag i det?

För ett tag sen läste jag om Mel Robbins och hennes livshistoria och vad hon gjorde för att förändra sitt liv. Hon förklarar att vi alla har vårt öde i våra egna händer och att vi oftast vet vad vi behöver göra men att vi oftast inte orkar göra det. Om det hade varit så enkelt som att bara göra det vi tänker att vi ska göra så hade alla haft allt de velat ha. Men om vi nu vet detta, varför gör vi inte bara det som vi vet att vi borde göra?

Hon har kommit fram till två saker;

- Det räcker inte att veta vad man behöver göra

- Det räcker inte heller att veta varför man behöver göra det

Det som händer är att hjärnan och känslorna inte är synkade, det finns en skillnad mellan vad du vet att du borde göra och vad du känner för att göra. Och om du inte känner för att göra något så kommer du troligtvis inte göra det och du behöver därför lura hjärnan och vinna över dina känslor. Därför uppfann hon 5 sekunders regeln som lurar hjärnan och sätter den i "action-mode". Det är så enkelt som att om du inte känner för att gå upp ur sängen på morgonen kan du tänka "om fem sekunder ska jag gå upp" och sen räknar du ner från fem till ett och när du har räknat klar så går du bara upp och då har du lurat hjärnan och lärt den ett nytt mönster.

Det här mina vänner ska jag nu prova och se om det blir lättare för varje dag som går.

"When you do something you’re not used to doing, you are in the act of building new habits and erasing existing ones."