Modette

Vad ska vara med i ett festhäfte?

I ett festhäfte (även kallat gästhäfte) kan man skriva in massa olika saker men vanligast är att man har med praktiskt information så som meny och telefonnummer till tex taxi eller andra bra tips för platsen ni är på.

Vill man spexa till gästhäftet kan man lägga in statistik om gästerna, gästbeskrivningar, brudparets historia eller lekar.

Rolig information (statistik) om brudparet eller gästerna
Tänk på att hitta lite finurliga gemensamma nämnare som kan bli samtalsämnen runt borden. Exempel på rolig information eller statistik:

Hur många år, månader, dagar, timmar, minuter, sekunder brudparet har varit tillsammans
Vart de träffades, vilka länder de har besökt tillsammans eller annan kul information som avspeglar brudparet
Påståenden som "30% av gästerna har bott i Stockholm", "10% av gästerna kan inte vissla" etc - hitta på roliga påståenden om era nära och kära men försök att få alla att känna sig delaktiga genom att de känner igen sig i iallafall ett av påståendena.

Gästbeskrivningar

Information om gästerna delar man helst in per bord för att göra det lättare för läsaren. Meningen med dessa beskrivningar är att få till finurliga texter om varje person som hjälper era gäster att få igång samtalen runt borden. Tänk på att börja klura och skriva på dessa långt innan bröllopet för att slippa stressa med dem in i det sista, era gäster kommer se vilka ni har lagt ner mycket tid och omtanke på och vilka ni har stressat ihop. Om ni tycker att det är svårt att komma på något så kan ni underlätta för er själva genom att gå efter en mall;

Namn
Yrke
Civilstatus
Roligt minne/egenskap

Brudparets historia

Detta kan ni ha som en beskrivande text, tidslinje eller punktade årtal/datum som har betytt mycket för brudparet. Det kan vara första gången de sågs, första dejten/kyssen/stora bråket, när de flyttade ihop, när de åkte på sin första resa etc.

Lekar

Det finns en del lekar man kan ha i ett gästhäfte som kan få igång samarbete och samtal kring borden. Bröllopsbingo är precis som det låter en bingobricka som ska fyllas på under kvällen och första laget som tex får en rad, två rader eller hela brickan får ett pris. Tänk på att ha pris till de som vinner för tävlingar utan uppföljning är aldrig någon hit.

Ordningsregler - tips

Innan du sätter dig till bords rannsaka ditt samvete. Är du verkligen bjuden?
Var och en äter på sin egen tallrik
Klädsel rekommenderas
Kontrollera att era bordsgrannar inte nyttjar rusdrycker så att de blir suddiga i ansiktet
Det är strängt förbjudet att låta maten tysta munnen och hålla sitt goda humör för sig själv
Bordsdamer lämnas tillbaka efter festens slut (gäller ej bruden)
Det rekommenderas att man går hem med samma person man kom med
Den som håller tal skall efter talets slut se till att alla sovande väcks
Skulle mat eller dryck ta slut, låna av personen till vänster
För kvarglömda gäster ansvaras ej
Intagen måltid återtas ej
Klädsel rekommenderas under hela kvällen.
Fötterna bör under måltiden förvaras i skorna,
Bortkomna gäster återfås mot beskrivning
Trivs du ej med bordsplaceringen, flytta då bordet.
Överdriv gärna dina hyllningar till brudparet.
Kasta ej slängkyssar eller andra föremål.
Jonglering med bordsgrannar är förbjudet
Lämpligen ät inte bordsdekorationerna
JohnsonBlirGladh

Åå vad roliga grejer! 😃

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress