Modette

TOASTMASTER PÅ BRÖLLOP
I måndags hade jag som sagt ett möte med mitt brudpars värdpar/toastmasters och bandet som ska spela under  kvällen. Vi gick igenom ett första utkast av körschemat, vilken utrustning bandet behöver och brudparets förväntningar på kvällen och vad de önskar få hjälp med av värdparet.
 
Jag tänkte att jag skulle gå igenom vad som kan ingå i rollen som toastmaster eller värdpar. Det är väldigt viktigt att ni som brudpar är tydliga med vilka förväntningar ni har på kvällen och på toastmasterrollen. Vanligaste uppgifterna som en toastmaster eller värdpar har är;
  • Samla in alla tal och se till att all teknik finns som behövs till talen
  • Koordinera körschema för middagen med talare och köket
  • Vara tillgänglig för gästerna och kunna svara på frågor under bröllopsdagen
  • Informera gäster om förhållningsregler och kvällens upplägg
  • Koordinera eventuella överraskningar till brudparet
Innan bröllopet ansvarar toastmastern för att ta emot anmälningar av tal, informera talare om guidelines kring talet (tidsgräns etc) och stämma av vilken rekvisita talaren behöver. Några veckor innan bröllopet sätter toastmaster ihop ett körschema och stämmer av med köket så att talen och maten inte kommer samtidigt.
 
 
Under bröllopshelgen/dagen så är toastmastern ansvarig för att se till att all teknik som ska användas till talen fungerar i festlokalen. Vid vigseln är det trevligt om toastmastern presenterar sig själv och säger några ord om förhållningsregler vid vigseln. Det är direkt efter vigseln som det officiella uppdraget börjar. När alla gäster är utanför kyrkan så tar toastmastern ton och presenterar brudparet. Vid festlokalen stämmer toastmastern av med köket (eller bröllopskoordinatorn) så att allt flyter på. Därefter brukar toastmastern informera alla gäster om vad som kommer hända under kvällen, om det är några överraskningar som alla gäster ska vara med på som brudparet inte vet om och ser till att alla gäster sköter de uppdrag som de fått av brudparet (fotobås, tipspromenad, lyckoönskningar etc) När brudparet börjar närma sig festlokalen inför brudskålen så är det toastmastern som har kommunikationen med brudbilen. När middagen börjar är det toastmastern som håller i taktpinnen och guidar gästerna genom kvällen.
 
Några råd till er som ska vara toastmasters:
  • Försök lägga de flesta talen tidigt vid för-och varmrätten men pressa inte ihop för många tal, folk vill inte sitta tysta för länge i streck.
  • Det kan vara bra att lägga in någon eller några pauser så att folk får röra på sig och informera om detta så att gästerna sitter på sina platser när det är tal.
  • Blanda talarna så att det blir en härlig mix av känslomässiga tal. spex, musik och powerpointpresentationer.
  • Om brudparet är lite spexiga av sig är det alltid kul att överraska dem med en låt, dans eller lek.
Tänk på att ni har fått ett väldigt ärofyllt uppdrag och att brudparet litar på er med denna stora uppgift så ta den på allvar och ansträng er lite extra. Lyssna in vad brudparet har för önskemål och förväntningar och försök överträffa dem. Det är en stor dag för brudparet och ni som har fått uppdraget är speciella för brudparet eftersom de anförtror er med detta. 
 
Photo by Mikayla Herrick on Unsplash
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress